domingo, 18 de diciembre de 2011

Moodle; l'entorn virtual d'aprenentatge per exceléncia


Moodle és una plataforma que té com a objectiu produir i gestionar cursos basats en internet. Aquests sistemes també reben el nom de Sistemes de Gestió de l’Aprenentatge (Learning Management Systems, LMS) o Entorns Virtuals d’Aprenentantge (EVA; Virtual Learning Environment, VLE).

Davant altres sistemes semblants disponibles a la xarxa, Moodle té, entre molts, un avantatge important: és d’ús lliure. Moodle és propietat intel·lectual de Martin Dougiamas, qui en va ser el creador original, el va alliberar sota llicència pública GNU.

El mot Moodle (originàriament un acrònim de Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment), descriu el procés de vagarejar ociosament, fent les coses a mesura que se us acudeixen. S’aplica, així, tant a l’estil de desenvolupament de Moodle, en constant transformació, com a una possible manera d’apropar-se l’estudiant a l’aprenentatge, o el professor a l’ensenyament, en un curs en línia.
Inicialment, Moodle va ser creat com a eina i marc que donés suport a una visió de l’aprenentatge que tenia en compte diversos conceptes teòrics:

Constructivisme (les persones construïm nou coneixement en interacció amb l’entorn).

Construccionisme (l’aprenentatge és particularment efectiu quan construïm alguna cosa per tal que els altres l’experimentin).

Constructivisme social (amplia les idees anteriors a un grup social en el qual les persones que interactuen constueixen de manera conjunta i cooperativa).

A més, un altre concepte important que està al rerefons de Moodle és la idea del coneixement (o comportament) connectat/separat: les persones que tenen un comportament separat tendeixen a defensar les seves idees pròpies utilitzant arguments lògics i cercant els punts febles dels altres; les persones amb comportament connectat són més empàtiques, tracten d’escoltar i les seves preguntes van dirigides a comprendre el punt de vista de l’altre.

La visió de l’aprenentatge que va inspirar la génesi de Moodle es podia resumir en aquesta idea:

... aprenem en interacció amb l’entorn i amb els altres, aprenem quan construïm, especialment per als altres.

Així doncs, les eines per a la comunicació són fonamentals i no només han de permetre, sinó que han d’afavorir i fomentar la interacció entre tots els membres del grup de manera que possibilitin la construcció conjunta, que ha de ser la base de l’aprenentatge.

No hay comentarios:

Publicar un comentario